چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

عبدالمقیم ناصحی: حماسه‌های پرشور جنگ تحمیلی و صحنه‌های شگرفی که رزمندگان پرتوان سپاه توحید در دفاع از انقلاب و میهن اسلامی در جای جای جبهه‌های نبرد حق علیه باطل؛

از كوهستان‌هاي صعب‌العبور و سر به فلك كشيده غرب تا دشت‌هاي تفتيده جنوب و آب‌هاي گرم خليج‌فارس آفريدند، آنچنان پرشكوه و پرتوان و سرشار از عشق و ايثار و شجاعت بود كه هيچ قلم و زباني را ياراي بازگو كردن آن نيست.با تحقق انقلاب اسلامي در ايران و برهم خوردن موازنه‌هاي موجود در روابط بين‌المللي منطقه، مسائل جديد و پيش‌بيني نشده‌اي حادث شد. نيرويي در منطقه به‌وجود آمد كه محتوايي متفاوت از ديگر حكومت‌هاي قبلي داشت؛ يعني نخستين انقلاب اجتماعي در تاريخ نوين خاورميانه. اين نخستين انقلاب سياسي - اجتماعي، مدعي اسلام و هويت اسلامي است. و بالاخره اين انقلاب در كشوري روي داد كه از لحاظ موقعيت جغرافيايي، امكانات اقتصادي و تعداد جمعيت مقامي غيرقابل رقابت را به‌خود اختصاص داده است. اينها زمينه‌هاي حمله عراق به ايران در 31شهريور 1359و نهايتا شكل‌گيري طولاني‌ترين جنگ را در منطقه سبب شد.

اين جنگ كه قرار بود براساس محاسبات عراق ظرف 3تا چند هفته به انجام برسد، بيش از 96‌ماه به‌طول انجاميد كه اين رقم به تنهايي 27بار طولاني‌تر از تمام جنگ‌هاي ميان اعراب و اسرائيل است ضمن اينكه از پيچيده‌‌ترين جنگ‌هاي جهان و منطقه بود چراكه در حقيقت 36كشور چرخ‌هاي ماشين جنگي عراق را روغن مي‌زدند. اما سرانجام واقعيت آن شد كه تاريخ از 8سال جنگ، براي ايران، شرف و آزادگي و مقاومت و ايمان به خدا را در صفحات خود ثبت كرد و از متجاوز و متحدان او جز به زشتي ياد نكرده و نخواهد كرد. به همين‌خاطر است كه نبايد تجليل و قدرداني از افرادي كه بدون هيچ چشمداشت مالي با نثار جان و مالشان و صرفا با هدف صيانت از اسلام و دفاع از تماميت ارضي اين مرز و بوم قيام و در جبهه‌هاي حق عليه باطل شركت كردند، به دوره‌اي كوتاه و فقط هفته دفاع‌مقدس محدود شود. به ياد بياوريم كه در دوران جنگ انبوهي از فرهنگ‌ها و شخصيت‌ها شكل گرفت و دست آخر جمعي از رزمندگان دعوت حق را لبيك گفته و به درجه رفيع شهادت نايل آمدند، تعداد ديگري جانباز و ايثارگر شدند، گروهي در زمره آزادگان قرار گرفتند و جمعي ديگر با ياد و خاطره جبهه و جنگ در عرصه‌هاي سازندگي كشور حضور يافتند.

مطالعه تاريخ جنگ‌هاي كشورهاي مختلف دنيا به‌ويژه جنگ اول و دوم جهاني مويد اين موضوع است كه نويسندگان، فيلمسازان و هنرمندان كشورهاي پيروز در جنگ همواره كوشيده‌اند ضمن توصيف ايثار و مقاومت مردمشان به طرح فداكاري‌ها، باورهاي اخلاقي، آزاديخواهانه و ميهن‌پرستانه آنان در جنگ بپردازند و حتي امروز پس از گذشت حدود 75سال از جنگ جهاني علاوه بر اينها، به مناسبت‌هاي مختلف از قربانيان، رزمندگان و بازماندگان جنگ تجليل به‌عمل مي‌آورند. ما نيز كه با باورهاي اسلامي و ديني عليه نظام ستمشاهي قيام و دفاع‌مقدس را سپري كرديم و از انديشه‌هاي مذهبي پيروي مي‌كنيم بيش از ديگران بايستي نسبت به پاسداشت خون شهدا و زنده نگهداشتن ياد و خاطره آنان و همچنين ارج نهادن به جانفشاني‌هاي جانبازان، ايثارگران و رزمندگان با حفظ كرامت‌شان اقدام كنيم. آناني كه حتي پس از سال‌ها با به يادگار داشتن سوغات جبهه و جنگ با تحمل رنج و درد بسيار امروز شربت شهادت را مي‌نوشند و در اين مسير بي‌هيچ ادعا همواره بر كوس رسوايي دشمن در بهره‌گيري از سلا ح‌هاي شيميايي و كمك‌هاي جهاني به رژيم جنگ ستيز بعثي مي‌كوبند.

کد خبر 308209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha